Gå till innehåll
Vi använder cookies för att ge dig den bästa upplevelsen av vår webbplats. Genom att fortsätta använda webbplatsen godkänner du detta. Läs mer
  • SÖKANDE
    • Våra områden
      • Profilen
      • Viggestorp
      • Bergska
      • Högby +65 seniorboende
      • Centrum
      • Fäskogen
      • Nyhem
      • Norrmalm
      • Östermalm
      • Lugnet
      • Storängen
      • Gula Hårstorp
      • Röda Hårstorp
      • Östra Hårstorp
      • Tegelbruket
      • Lotorp
    • Sök objekt
    • Nyproduktion
      • Lotorp
    • Lediga lägenheter
    • Bostad-direkt
    • Lediga förråd
    • Lediga lokaler
    • Våra regler
      • Uthyrningsregler
      • Intresseanmälan
      • Hemförsäkring
    • Registrera dig på Mina sidor
      • Håll din intresseanmälan aktuell
      • Bevaka lediga lägenheter
      • Avregistrera din intresseanmälan
    • Lokaler/förråd
    • Blanketter och broschyrer
  • HYRESGÄST
    • Parkering och avgifter
    • När du bor hos oss
      • Bostadsanpassning
      • Boskolan - det här fixar du!
      • Ansvarsfördelning
      • Enkla betalsätt av hyran
      • Hänsyn och omtanke
      • Tvättstugan
      • Miljöhus
      • TV, Internet, Telefoni (parabol)
      • Sköt om ditt hem
      • Låsöppning, extranyckel, tagg
      • Värme i din lägenhet
      • Tänk på miljön
      • Trappstädning
      • Mark och grönytor
      • Snöröjning
      • Bostadens säkerhetshandbok
      • Bobutiken
      • Felanmälan
    • Grilla klokt
    • Att flytta in
      • Elabonnemang
      • Nycklar och tillträde
      • Lägenhetens skick
      • Hemförsäkring
    • Byta bostad
      • Intresseanmälan
      • Att hyra ut i andra hand
      • Överlåta hyreskontrakt
    • Att flytta ut
      • Uppsägning
      • Säg upp ditt elabonnemag
      • Besiktning
      • Städa lägenheten
      • Lämna in nycklar
    • Manualer
    • Blanketter och broschyrer
  • OM OSS
    • Klimatinitiativet
    • Hyresgästundersökning 2020
    • Våra fastigheter
    • Underhåll
    • Vår vision och affärsidé
    • Jobba hos oss
    • Organisation
      • Styrelse
      • Ledning
    • Sponsring och reklam
    • Rätt hyra
    • Årsredovisningar
    • Kontakta oss
    • Nyhetsarkiv
    • Tyck till
    • Webbplatsinformation
      • Cookies
      • Webbplatskarta
    • Personuppgifter
      • Du som är hyresgäst
      • Du som hyr fordonsplats
      • Du som är samarbetspartner
      • Söker arbete hos oss
  • MINA SIDOR
    • Registrera dig på Mina sidor
    • Glömt lösenord
Följ oss på Instagram Följ oss på Facebook
 
Vallonbygden
  • SÖKANDE
  • HYRESGÄST
  • OM OSS
  • MINA SIDOR
 
  • Parkering och avgifter
  • När du bor hos oss
    • Bostadsanpassning
    • Boskolan - det här fixar du!
    • Ansvarsfördelning
    • Enkla betalsätt av hyran
    • Hänsyn och omtanke
    • Tvättstugan
    • Miljöhus
    • TV, Internet, Telefoni (parabol)
    • Sköt om ditt hem
    • Låsöppning, extranyckel, tagg
    • Värme i din lägenhet
    • Tänk på miljön
    • Trappstädning
    • Mark och grönytor
    • Snöröjning
    • Bostadens säkerhetshandbok
    • Bobutiken
    • Felanmälan
  • Grilla klokt
  • Att flytta in
  • Byta bostad
  • Att flytta ut
  • Manualer
  • Blanketter och broschyrer
START / HYRESGÄST / När du bor hos oss / TV, Internet, Telefoni (parabol)

TV, Internet, Telefoni (parabol)

 

OBS!  Den 30 juni 2022 kommer det gamla koaxialnätet att släckas ned i hela Vallonbygdens bestånd. Läs mer här

 

De flesta av Vallonbygdens fastigheter är anslutna till Finspångs Stadsnät Finet AB. Stadsnätet är ett öppet nät för bredbandstjänster. Bredbandet ger dig tillgång till internet, tv och telefoni via en och samma anslutning på ett smidigt vis. Finet är Vallonbygdens kommunikationsoperatör och via deras öppna nät kan du utöver det TV-grundutbud som ingår i hyran även välja ytterligare abonnemang från en rad olika leverantörer. I några fastigheter har vi avtal med Telia (pga tidigare fastighetsägare). Om din fastighet omfattas av Telia får du information om detta när du flyttar in hos oss och kan då kontakta Telia för mer information kring deras tjänsteutbud.

/Global/DisplayMultimediaDescription.ashx?guid=c199a629-f6ee-4c88-a471-b688d657e2b9

Din bostad har möjlighet till 1 gig/s

 

De här kanalerna ingår i grundutbutet

Vallonbygdens TV-operatör är Sappa. Sappa levererar TV-utbudet till Vallonbygdens fastigheter och hyresgäster med kabel-tv samt IP-TV. Vi erbjuder via Sappa ett bättre homogent tv-utbud över hela fastighetsbeståndet.  Sappa erbjuder förmånliga lösningar för de hyresgäster som har extra boxar och utbud. 

 

/Global/DisplayMultimediaDescription.ashx?guid=c8d88e97-77af-4734-a191-ffac08833765

* Med reservation för eventuella förändringar som görs av Sappa 

Stort utbud för dig som vill ha mer
Sappa har mer än 130 kanaler i sitt ubud så här finns nog någonting för alla! De har kanaler och kanalpaket från både Viasat och C More, perfekt för dig som gillar film, sport och serier! För dig som gillar sport finns det även enstaka matcher du kan köpa från bland annat SHL och Allsvenskan. Förutom alla TV-kanaler du kan tänka dig får du också ett tillgängligt kundcenter som svarar alla dagar, året om 8-22.

 
 

KONTAKTA SAPPA FÖR UTÖKAT UTBUD

Hemsida: sappa.se    Telefon: 0774-444 744


Internet- och telefonileverantörer

Kontaktuppgifter till våra tjänsteleverantörer

telia.se / 90 200

bahnhof.se / 08-555 77 150

bredband2.se / 0770-811 000

tele2.se / 90 222

boxer.se / 0771-21 10 00

forss.se / 0150-66 26 00

För att beställa:

1. Välj den leverantör och tjänst du vill beställa.

2. Beställ tjänsten via tjänsteleverantörens hemsida eller genom att ringa. Du kommer att behöva ange dina personuppgifter samt adress & lägenhetsnummer.

3. Tjänsteleverantören aktiverar din tjänst till det datum du önskar.

4. Du får bekräftelse från tjänsteleverantören att din tjänst är aktiverad.

 

Installationsanvisning

Så här kopplar du in dina enheter i din tjänstefördelare för fiber för att få tillgång till stadsnätet:

/Global/DisplayMultimediaDescription.ashx?guid=fe5ab02c-ef0b-4bd3-a421-6b17180241fe

Port 1-4 är endast förslag på inkoppling, skulle du koppla fel känner fördelaren av detta automatiskt.

Wi-Fi 

Wi-Fi-uppkoppling ingår inte i Finetenheten. Du behöver skaffa en egen router för att få tillgång till Wi-Fi.

 

Felanmälan av internet, TV och telefoni görs direkt till din tjänsteleverantör

Innan du felanmäler är det bra om du först startar om din utrustning (tjänstefördelare, router, dator, TV-box med mera). När du har dragit ut alla strömsladdar väntar du 10-15 min innan du kopplar in dem igen. Fungerar det fortfarande inte, felanmäl på följande sätt:

  1. Kontakta din tjänsteleverantör. Sappa är TV-leverantör till alla Vallonbyggdens lägenheter.
    Din internet- och telefonileverantör har du valt själv
    . 
  2. Tjänsteleverantören felsöker tillsammans med dig över telefon.
  3. Tjänsteleverantören löser ditt problem eller upptäcker att det eventuellt kan vara fel i accessnätet eller fastighetsnätet.
  4. Tjänsteleverantören eskalerar vid behov ärendet till kommunikationsoperatörens gemensamma portal. Finet tar ej emot felanmälningar som inte gått via tjänsteleverantören.
  5. Finet felsöker och lämnar besked till tjänsteleverantören med felsökningsresultat.

 

 

Parabolantenn

Inom Vallonbygdens bestånd är det tillåtet att montera parabolantenn/TV-antenn i anslutning till lägenheterna för de hyresgäster som inte har fiber indraget i fastigheten.

Skriftligt tillstånd

Innan montering sker ska hyresgästen skriftligen ansöka om att få montera parabolantenn, kontakta oss för mer information här. 

Regler vid montering

En felaktigt monterad parabol kan innebära en direkt fara för både människor och fastighet. Följande regler gäller för uppsättning av parabol:

  • Parabol får endast monteras inom balkong eller uteplats. Ingen del av parabolen får sticka ut utanför balkongen eller uteplatsens gräns.
  • Parabolen får inte utgöra fara för människor eller fastighet.
  • Parabolen skall placeras på stadigt fundament eller fästas på balkongstång som spänns mellan balkongens golv och tak utan att skruvas fast i borrhål.
  • Ingen montering får ske genom att borra eller spika hål i fasad, balkongkonstruktion, golv, tak, staket, plank, skärmvägg, dörr- eller fönsterkonstruktion eller på ytter- eller innervägg.
  • Inga kablar får hänga eller ledas utanför balkongen eller mellan olika lägenheter.
  • Inga kablar får dras genom fönsterkarm, väggkonstruktion, ventiler eller på annat sätt göra åverkan på byggnaden.
  • Parabolen får inte placeras så att den stör granne.
  • Parabolen får inte medföra driftstörningar för tekniska installationer inom fastigheten.

 Vad händer om reglerna inte följs

Avvikelser från ovanstående regler ska omedelbart rättas till genom ommontering eller nedtagning av parabol. Om reglerna inte följs lämnas ärendet över till Kronofogden för handräckning. Kostnaden för detta står hyresgästen för.

 


Mer information

  • Sappa
  • Finet
  • TV, Internet & Telefon
 
 
  • Ordinarie sida
  • Platskarta
  • Tyck till
  • Kontakta oss
  • Om kakor
  • Webbplatsinformation
  • Vallonbygden AB
  • Box 30, SE-612 21 Finspång
  • Besöksadress: Bruksgatan 19 (612 30 Finspång)
  • Tel: 0122-249 50
© Vallonbygden