Under våren 2021 gör vi om parkeringssystemet i vårt bestånd och ersätter både fasta platser (ej el) och p-automater med parkering via app. Det här gör vi för att effektivisera våra parkeringsytor och ge alla våra hyresgäster samma möjlighet till en p-plats. Gäster kommer att kunna parkera i mån av plats mot en avgift. Det nya systemet införs successivt och det första steget beräknas vara genomfört till den 1 juni 2021.
Nya parkeringsrutiner med app och sms från 1 juni
Parkering kommer i första hand att ske via app men möjlighet finns också att parkera via sms. Med appen MobilPark löser du som boende månadsbiljett med boendetaxa. Via SMS erlägger du avgift per timme, per dag och per vecka om du inte vill använda appen.

Så här kommer de nya skyltarna att se ut.
Zonkoden för parkering i samtliga våra områden är 6186.
Det betyder att om du betalat för parkering så kan du flytta bilen till något av våra andra områden utan att behöva erlägga ny avgift.
Vill du redan nu ladda ner eller veta mer om hur parkering med appen fungerar, kan du ladda ner en instruktion här:
Den nya rutinen gäller från den 1 juni i följande områden
- Erkers väg
- Hultsjövägen
- Bergslagsvägen
- Parkvägen
- Stora Allén 11
- Kapellvägen 39-41, 48
- Djupdalsvägen 1
- Pilängsplan
- Falla
- Djurgårdsvägen 4-6
Samtliga besöksparkeringar tas bort och ersätts med parkering via app.
Här gäller parkering som tidigare
I några fall gäller parkering enligt tidigare:
- Hyresgäster med funktionsnedsättning - Ges tillgång till parkering så nära bostaden som möjligt, precis som tidigare.
- Seniorboendet i Högby - Parkering sker som tidigare.
- I centrum - Här finns flera hyresvärdar och det är svårt att praktiskt lösa parkering med app på ett bra sätt.
Därför kommer du som bor i centrum även fortsättningsvis att kunna hyra din p-plats. (Besöksparkering tas bort i förmån till våra hyresgäster.)
- Humlevägen, befintliga parkeringar som tidigare (nya parkeringar tillskapas som regleras via app).
- För butiker och annan verksamhet - kunder parkerar gratis mellan kl 09.00-18.00 (där parkeringsytan tillhör Vallonbygden).
Ökad tillgänglighet till p-plats
Vår princip är att tillgång till parkering för våra hyresgäster ska vara rättvis och att villkoren ska vara så lika som möjligt i hela vårt bestånd. I takt med att vi blir fler boende ökar också efterfrågan på parkering medan antalet parkeringsplatser i stort är detsamma. Genom att ta bort fasta platser ökar vi tillgängligheten då det nu blir möjligt att utnyttja den plats som för tillfället står tom. Den här principen tillämpas redan framgångsrikt i våra större områden och av andra bostadsbolag.
Under 2020 arbetade vi med att förbättra befintliga parkeringsytor och skapa nya p-platser där så var möjligt i våra områden och vi kommer fortsätta arbetet även framöver.
Vi samarbetar med Aimo Park som bevakar våra parkeringsytor (www.aimopark.se).
Frågor & Svar om parkering
Varför kommer jag inte längre kunna hyra en p-plats eller köpa ett parkeringskort hos Vallonbygden?
Tillgången på parkeringsplatser minskar ju fler boende vi blir. Vi behöver ge alla hyresgäster samma möjlighet att kunna parkera. Genom att ta bort fasta platser gör vi det möjligt att parkera på den plats som för tillfället är ledig.
Hur ska jag parkera om jag inte har en smartphone?
Har du en äldre mobiltelefon kan du parkera genom att betala via sms. Du kan då välja att erlägga avgift per timme, per dag eller per vecka. För långtidsparkera med pris för boendeparkering behöver du betala via app.
Hur ska jag parkera om jag inte har någon mobiltelefon?
På ett fåtal platser kommer betalkortsautomaterna finnas kvar under en övergångsperiod.
Varför försvinner betalkortsautomaterna?
Betalkortsautomaterna uppfyller inte längre bankernas krav på säker betalning. Det blir då naturligt att ersätta dem med ny teknik och en lösning som är både säker och användarvänlig.
Varför tar ni bort besöksparkeringarna?
Samma villkor gäller för besökare som för våra hyresgäster. Dvs parkering sker i mån av plats mot en avgift.
Vad gäller om jag har funktionshinder?
Personer med funktionshinder kommer som tidigare att ges tillgång till parkering så nära bostaden som möjligt.
Måste jag betala med app om jag bor i ert seniorboende?
I våra seniorboenden gäller parkering enligt tidigare överenskommelse.
Har du fler frågor?
Välkommen att kontakta oss på info@vallonbygden.se